W ramach unijnego programu Horyzont 2020 do wykorzystania pozostało ponad 55 mld euro

Czerwiec 2 2017 10:05AM

Mija półmetek programu Unii Europejskiej Horyzont 2020. Do tej pory na innowacje w europejskich firmach wydano niespełna 24 mld z 77 mld euro. Do Polski trafił 1 proc. tej kwoty. Firmom chcącym zainwestować w badania i rozwój zostało 3,5 roku na sięgnięcie po unijne pieniądze z tego programu. Od 2018 roku ruszy nowy, specjalny program wyłącznie dla przemysłu. 

– To jest bardzo duża szansa dla polskiej gospodarki i dla polskiego przemysłu, dlatego że do dyspozycji pozostała znacząca pula środków – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Walczyk-Matuszyk, zastępca dyrektora Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej. – Od 2018 roku rusza specjalny nowy program European Innovation Council, w ramach którego ogłaszane będą konkursy stricte dla przemysłu. Będą to projekty typu Fast Track To Innovation dla konsorcjów przemysłowych, których celem będzie komercjalizacja i wdrażanie danych rozwiązań.

Program Ramowy Unii Europejskiej Horyzont 2020 to największy w historii program finansowania badań naukowych i innowacji w Unii Europejskiej. Jego budżet w latach 2014–2020 wynosi ponad 77 mld euro. Jak mówi Katarzyna Walczyk-Matuszyk, do tej pory, po 3,5 roku od uruchomienia programu, wydano 23,5 mld euro, czyli niespełna jedną trzecią. Polska pod względem środków pozyskanych przez firmy znalazła się na 15. miejscu, przejmując 1 proc. tej kwoty.

– Naszą specjalnością są technologie informacyjne i komunikacyjne. Teleinformatyka, biomedycyna, telemedycyna – mamy także wiele firm, które w tych obszarach realizują swoje projekty – informuje Katarzyna Walczyk-Matuszyk. – Jeżeli chodzi o energetykę, to bardzo mocno trzymamy kciuki przede wszystkim za duże polskie spółki energetyczne. Spółki te od pewnego czasu wykazują większą aktywność w kontekście pozyskanych grantów. W pierwszej dziesiątce dużych firm, które pozyskały granty w Horyzoncie 2020, jest m.in. Tauron.

Po 323 konkursach polskie firmy przemysłowe w liczbie 199 uzyskały łącznie 56,8 mln euro na 262 uczestnictwa w 220 projektach. Z tej kwoty ponad połowa przypadła na małe i średnie firmy – 122 podmioty pozyskały 30,1 mln euro.

Rekordzistą wśród firm w pozyskiwaniu funduszy z Horyzontu 2020 na projekty badawcze okazała się firma FundingBox Accelerator, do której trafiło ponad 7 mln euro na 6 projektów. Firma zamierza wspierać grantami start-upy, by mogły komercjalizować swoje projekty. Kolejne miejsce zajęły Selena Labs (ponad 4 mln euro) i Synektik (3,7 mln euro) oraz Crist Offshore (2,4 mln euro).

– Zdecydowanie większą aktywność wykazują małe i średnie przedsiębiorstwa. Jest to związane z wieloma aspektami. Przede wszystkim Horyzont 2020 uznaje małe i średnie przedsiębiorstwa za beneficjentów priorytetowych. Komisja Europejska postawiła sobie za cel, aby 15 proc. budżetu z dwóch głównych filarów budżetu trafiło do tego sektora. Zatem firmy te są poszukiwane przez innych partnerów, przez konsorcja naukowe, naukowo-przemysłowe – mówi Katarzyna Walczyk-Matuszyk.

W ramach Horyzontu znalazły się konkursy przeznaczone tylko dla małych i średnich firm w ramach tzw. instrumentu MŚP, który pozwala małym i średnim przedsiębiorcom zweryfikować rynkowo, czy dana technologia się przyjmie, ma szansę się sprzedać, jak również doprowadzić technologię do momentu, kiedy będzie ona gotowa do wdrożenia.

– Program European Innovation Council wdrożony w ramach Horyzontu 2020 będzie kontynuacją instrumentu MŚP, jednak z tą różnicą, że to firma będzie decydowała o temacie projektu, który będzie realizowała – mówi zastępca dyrektora Krajowego Punktu Kontaktowego Programów Badawczych Unii Europejskiej. – Zarówno Komisja Europejska, jak i my spodziewamy się, że głównym beneficjentem programu będą przede wszystkim duże firmy oraz małe i średnie przedsiębiorstwa z całej Unii Europejskiej. Liczymy tutaj na bardzo dużą aktywność i zaangażowanie polskich podmiotów. Jest to dla nich szansa, którą powinni wykorzystać.

Skomentuj Post

Dodaj własny komentarz

  • Najnowsze

    Zobacz najnowsze i najważniejsze artykuły:

  • Polacy wśród internautów najczęściej blokujących reklamy

    Na całym świecie ponad 200 mln internautów blokuje reklamy w przeglądarkach....

  • Ponad 7,5 mln polskich internautów blokuje reklamy

    Liczba polskich internatów blokujących reklamy szybko rośnie i przekracza już...

  • Dzieci spędzają średnio około 18 godzin tygodniowo w internecie

    Ponad połowa dzieci w wieku 10–15 lat ma urządzenia mobilne z dostępem do...

  • Większość internautów akceptuje mniej agresywne reklamy w sieci

    Reklama w internecie jest akceptowana przez większość odbiorców, o ile nie utrudnia...

  • Agencje PR nie są obecne w spółkach Skarbu Państwa

    Automatyzacja treści i schyłek mediów opiniotwórczych to jedne z ważniejszych...

  • Oklejanie samochodów sposobem na skuteczną reklamę Twojego biznesu

    Biznes rządzi się swoimi prawami i wymusza na biznesmenach kładzenie dużego nacisku...

  • Polecane przez The Business Times:
  • Polecane przez The Business Times:

Pomysł Na Biznes

Jeśli chcesz, żeby biznes nie krył przed Tobą tajemnic warto na tym forum wymieniać się poglądami.

Biznes Plan

Biznesplany różnych firm, przykładowy biznes plan, gotowy biznes plan.

Inwestowanie

Giełda Papierów Wartościowych, Forex, Fundusze Inwestycyjne, Złoto i Surowce.
Agencja Marketingowa
© Times Press sp. z o.o. 2014 | Version 3.0.01.2014
Registered in Poland Registered office: Piastowska 46 lok.1, Jelcz-Laskowice, 55-220




www.BusinessTimes.pl nie ponosi odpowiedzialności za decyzje inwestycyjne podjęte na podstawie informacji zamieszczonych w serwisie,
ani za szkody poniesione w wyniku decyzji inwestycyjnych podjętych na podstawie treści, które zawiera www.BusinessTimes.pl.